Svar på kommentarer:

Tove
Skulle gärna höra om hur du tycker det är att vara i USA, om du är glad över att du tog chansen osv. Och vad du tycker om "företaget" du "åkt med".


Ha det bra!

Svar: Jag tycker det är otroligt spännande och annorlunda att vara här men jag kan erkänna att jag skulle inte vilja bo här. Ett år är tillräckligt :) Just nu är det lite upp och ner över om jag är glad att jag tog chansen eller inte. Vissa dagar önskar jag bara att jag hade stannat hemma och fortsatt med mitt liv, ett liv som jag trivdes grymt bra med. Att det inte var värt att offra det för att åka hit men andra dagar känns det bättre. Jag trivs här men jag har inget överflöd av vänner och är inte sprudlande glad varenda dag. Men jag kommer nog vara glad att jag åkte i framtiden, tror de ger mer än vad jag förstår i dagsläget.
Min organisation, YFU - Youth For Understanding, har varit superbra under hela prosiduren. Gillar verkligen YFU, trevliga och har ett mycket bra koncept med det hela. Verkligen en organisation som jag kan rekommendera! :)

Minna
Har en fråga som jag kom att tänka på :) Vem är det som bestämmer när det är Snowdays? Och är det det för alla när det är det eller bara just eran skola? :D


Svar: Detta var en sak som jag var tvungen att fråga mina kompisar i skolan för jag har ingen aning. Det är tydligen en man, som typ är chef över alla skolor i vårat destrikt och det destriktet kallas RSU 1. Så när jag kollar efter om Morse (min skola) är stängd så kollar jag efter RSU 1. Så när RSU 1 är stängd så är skolorna i det destriktet stängda. Sedan finns det andra destrikt runt omkring i Maine :) Har inte riktigt 100% koll är bara glad när vi har snödag! Speciellt eftersom jag är senior, och seniorer behöver inte ta igen snödagar! :D

Kajsa
Så du rider i USA? Har du ridit mycket i sverige?


Svar: Jaa, just nu så rider jag här. Det har varit lite komplicerat med ridningen ett tag men nu har jag börjat igen. Nu har även lite andra tankar kommit in om ridningen, men det är inget jag avslöjar ännu. Men ja, just nu så rider jag.
Hmm, ska inte säga att jag är expert på att rida. Men jag red på ridskola innan jag åkte hit. Jag var då fodervärd på en D-ponny vid namn Ronda. Ett underbart ponnysto! Henne red jag tre ggr i veckan, två lektioner och en uteritt + att vi tävlade. Saknar henne grymt mycket men jag vet att hon har det bra där hemma :)

q
Två bilder på mig och Ronda :)

Sofia
Vad är den största skillnaden mellan din skola i USA och din skola i Sverige? Svårare, lättare? Roligare, tråkigare?


Svar: Hm, skolan här är väldigt annorlunda jämförelse med mitt gymnasium hemma. Här har vi fasta tider varje dag, och alla har dessa tider. Alltså blir det väldigt packat i korridorerna mellan lektionerna. För att vistas i korridorerna under lektionstid måste man ha ett giltigt pass ifrån en lärare, annars får man kvarsittning. Så vi börjar 7.40 varje dag och slutar 2.05. Gillar schemat bättre än schemat hemma, börjar hellre lite tidigare och slutar tidigare än tvärt om ;)
Skolan är också lättare här. Hemma så var jag väl ett medelbarn betygsmässigt, här har jag toppbetyg just nu (vi får se hur länge de håller, hehe). Då man har samma klasser varje dag i en och en halv timme så blir det väldigt koncentrerat. De ger också läxor till nästa dag, det skulle elever inte tillåta i Sverige, iaf inte i min skola. Men måste ha några dagar på sig. T.ex. fick jag veta idag att jag har ett matteprov imorgon. Kul. Bara att gilla läget.
Elever har också mer respekt för lärare här vilket jag tycker är skönt! Så skolan är nog roligare här! :)

KRAM <3

Kommentarer
Postat av: Sofie

Nu blev man ju nyfiken på vad det är för något du har hittat på xD Din skola verkar vara väldigt bra, skulle också hellre börja sådär tidigt och sluta tidigare! <3

2011-02-05 @ 10:18:32
URL: http://sofiehaagensen.blogg.se/
Postat av: Minna

Aha då fattar jag :D

2011-02-05 @ 11:25:14

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0